Uw marketingplan: hét fundament onder al uw bedrijfsactiviteiten!
Het hebben van een marketingplan biedt u een paar GROTE voordelen:
- het zorgt voor een duidelijke richting die u met uw bedrijf inslaat
- het zorgt voor structuur en biedt houvast bij de commerciele keuzes
- het helpt uw advieskantoor onderscheidend te zijn in een competitieve markt
- het helpt uw advieskantoor uw doelgroep beter te bereiken en uw diensten effectiever te promoten
- het zorgt voor RUST en OVERZICHT in uw hoofd: u kunt altijd terugvallen op uw plan!
Veel financieel advieskantoren hebben echter geen marketingplan omdat de dagelijkse drukte vaak de overhand heeft.
YORON biedt laagdrempelige ondersteuning om deze kantoren te helpen bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van een effectief marketingplan.
Want alleen bij een goed marketingplan kunnen wij de juiste webtools leveren. Een passende website bouwen met content met de focus op uw doelgroep(en). Een effectieve LinkedIn-campage opzetten. De op de doelgroep afgestemde nieuwsbrieven versturen. De juiste widgets op de website plaatsen. En effectieve commerciele acties uitdenken, uitvoeren en evalueren.
Doelgroep
Bij het schrijven van een marketingplan komen er veel vragen op u af. Wellicht de belangrijkste is "Wie is uw doelgroep?"
YORON kan u hierbij helpen door simpelweg met u te sparren en te brainstormen.
Als financieel advieskantoor kunt u zich richten op een brede doelgroep met standaard producten en diensten, maar u kunt ook meer gespecialiseerd werken door u zich te richten op niches of specifieke beroepen waar diepere expertise vereist is.
Zijn uw doelgroepen in kaart gebracht, dan kunnen we samen verder met de volgende stap: het opstellen van uw Marketing Doelstellingen.
Speelveld
Uw financieel advieskantoor maakt deel uit van de samenleving en heeft te maken met vele marktpartijen, de overheid, afnemers, klanten, leveranciers, concurrenten.... Het is van belang om het speelveld en de spelregels goed te leren kennen.
Samen met u geven we aandacht aan onderstaande aspecten:
- externe analyse op Marco en Meso niveau (DESTEP, ABCD analyse)
- klantanalyse
- branche (bedrijfstak) analyse
- concurrentie analyse
- distributieanalyse
Maar u moet ook kijken naar uzelf (Micro niveau) en achterhalen waar kansen liggen, welke bedreigingen er zijn en het identificeren van uw sterke en zwakke punten (SWOT).
Strategie
Zodra we uw doelgroepen in beeld hebben, weten welke Marketing doelstellingen moeten worden gerealiseerd en het speelveld in kaart is gebracht, is het tijd om uw eigen marketingstategie te formuleren en een antwoord te vinden op de vragen zoals "wat wil ik met mijn advieskantoor bereiken en op welke manier komt dit tot stand?".
Het marketingplan is dan in een vergevorderd stadium aangekomen. Het onderzoek is verricht en er is vastgesteld welke kant uw kantoor de komende jaren op wil gaan. De gaandeweg ontwikkelde strategie wordt vorm gegeven door de Marketing Mix en de uitvoering ervan door de Marketing Actieplannen.